Как вести корпоративный блог и как завести сообщество вокруг бренда

Дима аватар
405

Недавно Джоэл Спольски закрыл блог. Вот что он сказал тогда по поводу корпоративных блогов:

Цитата:

Blogging as a medium seems so personal, and often it is. But when you're using a blog to promote a business, that blog can't be about you, Sierra said. It has to be about your readers, who will, it's hoped, become your customers. It has to be about making them awesome.

So, for example, if you're selling a clever attachment to a camera that diffuses harsh flash light, don't talk about the technical features or about your holiday sale (10 percent off!). Make a list of 10 tips for being a better photographer.

If you're opening a restaurant, don't blog about your menu. Blog about great food. You'll attract foodies who don't care about your restaurant yet.

If you make superior, single-source chocolate, don't write about that great trip you took to the Dominican Republic to source cocoa beans. That's all about you. Instead, write the definitive article about making chocolate-covered strawberries. For the next 10 years, whenever a gourmand or a baker searches Google for a recipe on how to make chocolate-covered strawberries, he or she will find your post. Helping your users make awesome chocolate-based confections is likely to attract readers who might buy fancy chocolate, and that's the point of a successful blog. Writing about trips to the Dominican Republic is going to attract only people who might want to travel to the Dominican Republic. Unless you're selling that, you shouldn't be blogging about it.

Источник: http://www.inc.com/magazine/20100301/lets-take-thi...

Мне кажется это ключевая идея успешного корпоративного блога: писать не о себе, не внутренние новости компании, а что-то потенциально интересное клиентам, какие-то полезные статьи. В очень многих корпоративных блогах фокус сбивается.

Здесь же можно упомянуть сообщества вокруг брендов. На днях Николай Белоусов написал про относительные успехи Panasonic Club.

Ну и статья "Нас всех тошнит" в Коммерсанте. Там про то, как красивые теории социальных маркетологов плохо переносятся в реальный мир.

sheller аватар
35

Мне кажется это ключевая идея успешного корпоративного блога: писать не о себе, не внутренние новости компании, а что-то потенциально интересное клиентам, какие-то полезные статьи. В очень многих корпоративных блогах фокус сбивается.

Эмм, а что кто-то еще из спецов этого не знает? Корп блог должен быть тематическим. Само понятие "корп блог" еще ничего не объясняет посетителю и аналогично понятию форум или блог.